(υπεύθυνο ΝΕΩΝ ΟΡΙΖΟΝΤΩΝ στους Ηλ.Μηχ. ΕΜΠ)
ΝΥΓΜΑ: Με ποιο μήνυμα-πρόταση κατεβαίνουν οι ΝΕΟΙ ΟΡΙΖΟΝΤΕΣ σ' αυτές τις εκλογές;
Ζευγώλης: Οι ΝΕ.Ο. κατεβαίνουν σ'αυτές τις εκλογές με σκοπό να φέρουν κάτι καινούργιο στο Πολυτεχνείο. Με σκοπό να διώξουν όλους αυτούς που μέχρι τώρα καπηλεύονταν την αδιαφορία και την απάθεια ορισμένων φοιτητών. Θέλουμε να φέρουμε ένα νέο μήνυμα: το μήνυμα του φοιτητή που παρακολουθεί στη σχολή, συμμετέχει σε όλες τις δραστηριότητες και ταυτόχρονα θέλει μέσα από το συνδικαλισμό να φέρει το φοιτητικό κίνημα εκεί που κάποτε βρισκόταν, γιατί, κακά τα ψέμματα, σήμερα το φοιτητικό κίνημα έχει πεθάνει.
Ν: Ποιες είναι οι θέσεις σας όσον αφορά την οργάνωση εντός σχολής και τις φοιτητικές δραστηριότητες;
Ζ: Τα διοικητικά συμβούλια και οι γενικές συνελεύσεις θα πρέπει να ξαναγίνουν αυτά που ήταν κάποτε, στη δεκαετία του '80. Γιατί τα τελευταία πέντε χρόνια κανένα από τα δύο δεν λειτουργεί στη σχολή μας. Τα ΔΣ έχουν καταντήσει απλώς ένας τρόπος για να γίνονται γενικές συνελεύσεις, οι οποίες στο τέλος διαλύονται πάντα με πρωτοβουλίες μίας ή δύο παρατάξεων. Πιστεύουμε ότι η αρχή θα πρέπει να γίνει με μία αναθεώρηση των εσωτερικών κανονισμών όπου υπάρχουν, όπου δεν υπάρχουν θα πρέπει να δημιουργηθούν, πράγμα που μπορεί να γίνει μέσα από, ίσως περισσότερες από μία, γενικές συνελεύσεις, έτσι ώστε αυτοί να εναρμονίζονται με τα σύγχρονα δεδομένα. Οι υπάρχοντες κανονισμοί λειτουργίας είναι αρκετά παλιοί, έχουν ηλικία πάνω από δέκα χρόνια και οι συνθήκες έχουν αλλάξει.
Ν: Σε θέματα εκπαίδευσης;
Ζ: Οι φοιτητές να μπορούν να παίρνουν τα συγγράμματα πριν την έναρξη του εξαμήνου και ταυτόχρονα να επιλέγουν όποιο σύγγραμμα πιστεύουν καλύτερο από τη βιβλιογραφία που θα προτείνει ο διδάσκων. Στις εξετάσεις να μην ελέγχουν πόσο καλός είσαι στην παπαγαλία, αλλά κατά πόσο έχεις κατανοήσει αυτά που έχεις μελετήσει. Μέσα σ'αυτή την πρόταση είναι και η κάρτα συγγραμμάτων η οποία θα αντιστοιχεί σ'ένα συγκεκριμένο ποσό, αντίστοιχο της βιβλιογραφίας, και με την οποία θα μπορούμε να αγοράζουμε όποιο βιβλίο θέλουμε. Επίσης, να πάψουν οι γραμματείες μας να λειτουργούν μόνο δύο ώρες ημερησίως για το κοινό και να αποκτήσουν ένα σύγχρονο χαρακτήρα που θα στηρίζεται στη μηχανογράφηση και στις δυνατότητες της πληροφορικής. Αν είχε π.χ. e-mail θα μπορούσαμε να επικοινωνήσουμε μέσω modem και να πάρουμε κάποια χαρτιά που χρειαζόμαστε. Τέλος, να αποκτήσουμε ευέλικτα προγράμματα σπουδών που να ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες της αγοράς και τα οποία θα αναθεωρούνται κάθε 6 ή 7 χρόνια. Επίσης, είναι ανεπίτρεπτο να είμαστε μηχανικοί και τα εργαστήρια να καταλαμβάνουν μόλις το 8 με 9 % των ωρών. Στα πολυτεχνεία του εξωτερικού το ποσοστό φτάνει το 30%.Να γίνεται πρακτική άσκηση, δηλαδή να απασχολούμαστε σε προπτυχιακό στάδιο για ένα τρίμηνο ή εξάμηνο σε δημόσιες και ιδιωτικές υπηρεσίες σε θέματα που αφορούν τον τομέα μας. Συμβαίνει στους Χημικούς Μηχ. και τους Μεταλλειολόγους, καιρός να συμβεί και στους Ηλ/γους.
Ν: Όσον αφορά το καθεστώς των καθηγητών; Υπάρχουν φήμες για καθηγητές-εταιρείες, καθηγητές-αυθεντίες...
Ζ: Έχω παρατηρήσει ότι αρκετοί καθηγητές προτιμούν να βρίσκονται στο γραφείο τους ή να ασχολούνται με οτιδήποτε άλλο εκτός του μαθήματος και βάζουν κάποιους βοηθούς ή μεταπτυχιακούς να διδάξουν. Αυτό καταρχήν δεν είναι κακό, υπάρχει όμως όπως γνωρίζουμε πρόβλημα. Ο καθηγητής, όπως και να το κάνουμε, έχει την πείρα και τη γνώση, ώστε να μεταφέρει καλύτερα στο φοιτητή κάποια πράγματα. Η λύση είναι υποχρεωτική διδασκαλία από όλα τα μέλη ΔΕΠ, δηλαδή κανένας καθηγητής να μην επαναπαύεται σε μεταπτυχιακούς του για να διδάξουν.
Ν: Η θέση σας για το άσυλο;
Ζ: Το άσυλο είναι ένας θεσμός πολυσυζητημένος και παρεξηγημένος. Υπάρχουν δύο θέσεις: η μία λέει ότι το άσυλο είναι άσυλο και κανείς δεν μπορεί να παρεμβληθεί σ'αυτό, ενώ η άλλη λέει ότι πρέπει να καταργηθεί. Κι οι δύο θέσεις είναι ακραίες και απορριπτέες. Εμείς πιστεύουμε ότι το εκπαιδευτικό άσυλο πρέπει να διατηρηθεί, δεν πρέπει όμως να δίνεται η δυνατότητα σε κάθε ελαφρόμυαλο να δημιουργεί προβλήματα όπως συμβαίνει τα τελευταία χρόνια.
Ν: Είναι τα ΜΑΤ που πρέπει να φροντίσουν γι'αυτό ή οι φοιτητές;
Ζ: Σίγουρα δεν πρέπει να το κάνουν τα ΜΑΤ. Οι φοιτητές θα μπορούσαν να βοηθήσουν στο να ισχυροποιηθεί το πανεπιστημιακό άσυλο. Ας μην ξεχνάμε ότι λέγοντας άσυλο εννοούμε και άσυλο απέναντι σ'αυτούς που προσπαθούν να το καπηλευθούν και ταυτόχρονα να καταστρέψουν το πανεπιστήμιο. Δηλαδή να μην δεχόμαστε ούτε τα ΜΑΤ, αλλά ούτε κι αυτούς που θέλουν να καταστρέψουν να μπαίνουν στο Πολυτεχνείο, στα εκπαιδευτικά ιδρύματα γενικότερα. Η λύση δεν είναι εύκολη. Θα μπορούσαν να ληφθούν κάποιες πρωτοβουλίες από μέρους του ιδρύματος, ώστε να το διαφυλάξουμε. Θα μπορούσαμε κι εμείς οι φοιτητές του Πολυτεχνείου, για παράδειγμα στις 17 Νοεμβρίου, να πάρουμε την απόφαση μέσα από γενικές συνελεύσεις να το περιφρουρήσουμε. Αυτό βέβαια θα μπορούσε να γίνει και μέσω της ΕΦΕΕ, εάν η ΕΦΕΕ λειτουργούσε.
Ν: Η θέση σας όσον αφορά τα ΤΕΙ και την αναβάθμισή τους.
Ζ: Τα ΤΕΙ ως εκπαιδευτικά ιδρύματα θα πρέπει και αυτά να αναβαθμιστούν. Αυτό δε σημαίνει ότι θα έρθουν σε κόντρα με τα ΑΕΙ. Και μιας και είμαστε φοιτητές Πολυτεχνείου και αυτό που μας αφορά είναι οι ειδικότητές μας, πιστεύω ότι στην παραγωγική διαδικασία χωράμε όλοι. Γιατί στην ουσία, στο επάγγελμα του Ηλ/γου, του Μηχ/γου κ.τ.λ. έχουμε διαφορετικές ειδικεύσεις. Για παράδειγμα οι Ναυπηγοί των ΤΕΙ είναι technicians και σ'ένα σωστό ναυπηγείο υπάρχουν και Ναυπηγοί μηχανικοί του Πολυτεχνείου και Ναυπηγοί τεχνολόγοι. Ο καθένας έχει το ρόλο του. Πιστεύω ότι αυτός ο διαχωρισμός υπάρχει και στις υπόλοιπες σχολές. Βέβαια κάποιες σχολές έχουν προχωρήσει σ'επιπλέον μαθήματα ειδικότητας καθ'υπέρβασιν του ιδρυτικού τους νόμου. Γι'αυτό θα πρέπει να υπάρξουν κάποιες ειδικές επιτροπές μελέτης που θα αποτελούνται και από ανθρώπους των ΤΕΙ και από ανθρώπους του Πολυτεχνείου.
Ν: Τα πράγματα δηλαδή πρέπει να μείνουν όπως είναι με κάποιες βελτιώσεις...
Ζ: Το όλο πρόβλημα δημιουργήθηκε επειδή μετά το νόμο του '83 υπήρξαν δύο παραβιάσεις. Η μία ήταν ότι ιδρύθηκαν καινούργια ΤΕΙ, πράγμα που ο νόμος το απαγόρευε και η άλλη ότι ενώ προβλεπόταν ότι τα επαγγελματικά δικαιώματα θα δοθούν στα ΤΕΙ εντός χρονικού διαστήματος ενός χρόνου νομίζω, αυτά ακόμα δεν υπάρχουν. Πρέπει να αποκτήσουν επαγγελματικά δικαιώματα, αλλά αυτά δεν πρέπει να έρχονται σε σύγχυση με τα δικά μας. Πιστεύω ότι αν καθήσουν οι αρμόδιοι και συζητήσουν το θέμα και μελετήσουν και τις συνθήκες της αγοράς, θα βρεθεί μια λύση.
Ν: Έχω την εντύπωση ότι οι ΝΕ.Ο. ήταν ανύπαρκτοι τα τελευταία χρόνια στους Ηλ/γους.
Ζ: Οι ΝΕ.Ο. ιδρύθηκαν τον Σεπτέμβριο του '93. Τον πρώτο χρόνο στους Ηλ/γους έκαναν έναν αγώνα, κατάφεραν να αποκτήσουν μία έδρα στο ΔΣ με την εμπιστοσύνη μερικών φοιτητών, την οποία προσπάθησαν να αξιοποιήσουν όσο μπορούσαν. Συγκεκριμένα προσπαθήσαμε να πιέσουμε το ΔΣ (στο οποίο εκπροσωπούνται και οι άλλες παρατάξεις με μία ή περισσότερες έδρες) να πάρει κάποιες αποφάσεις και να προωθήσει κάποια πράγματα στη σχολή. Δυστυχώς όμως τα υπόλοιπα μέλη του ΔΣ προτίμησαν τη λογική της αντιπαράθεσης, που τους ευνοεί μεν μικροκομματικά, τους βοηθάει δε στο να μην κάνουν τίποτα.
Ν: Πιστεύεις ότι αν οι ΝΕ.Ο. κέρδιζαν κάποιες επιπλέον έδρες σε αυτές τις εκλογές θα μπορούσε να γίνει κάτι καλύτερο; Ωφελεί η δεύτερη έδρα τους ΝΕ.Ο. εκτός από πολιτική σκοπιά;
Ζ: Η πολιτική σκοπιά είναι καθαρά πρακτική σκοπιά, με την έννοια του τι μπορείς να κάνεις μέσα στη σχολή σου. Παραπάνω έδρες σημαίνει μεγαλύτερη δυνατότητα παρέμβασης στα συλλογικά όργανα και επομένως δυνατότητα για κάτι καλύτερο.
Ν: Ακόμα κι αν αυτές δε σημαίνουν αυτοδυναμία;
Ζ: Ναι, γιατί μπορούμε να πετύχουμε καλύτερα πράγματα μέσα από τη συνεργασία. Άλλωστε, γενικά στον πολιτικό τομέα τα τελευταία χρόνια οι κυβερνήσεις δεν είναι αυτοδύναμες αλλά τείνουν να γίνουν πολυκομματικές.
Ν: Τι θεωρούν οι ΝΕ.Ο. επιτυχία στις εκλογές του τμήματός μας;
Ζ: Επιτυχία θα είναι να διατηρήσουμε, και ίσως να αυξήσουμε, την εμπιστοσύνη που κερδίσαμε από τα παιδιά πέρυσι. Την εμπιστοσύνη αυτή βέβαια πρέπει να την εξαργυρώνεις. Επιτυχία για μας δεν είναι μόνο οι ψήφοι, είναι να καταφέρουμε κάποια πράγματα μέσα στο Πολυτεχνείο.
Ν: Μιας και μίλησες για συνεργασίες. Τι σας χωρίζει με τη ΔΑΠ; Γιατί πολλοί έχουν την εντύπωση ότι όπως έφυγε η ΠΟΛ.ΑΝ. από τη ΝΔ, έφυγαν και οι ΝΕ.Ο. από τη ΔΑΠ.
Ζ: Υπάρχουν πάρα πολλές αντιθέσεις, όπως υπάρχουν και με την ΠΑΣΠ και με τις λοιπές οργανώσεις που θα ήθελαν να λέγονται αριστερές.
Ν: Δεν υπάρχει δηλαδή καμία σύνδεση, ούτε ιδεολογική;
Ζ: Η ιδεολογία, όσον αφορά το φοιτητικό κίνημα τουλάχιστον, είναι να προωθείς τα ζητήματα των φοιτητών. Κάθε παράταξη, που προσπαθεί για αυτό, συμπλέει με εμάς ιδεολογικά. Παρατάξεις που γενικολογούν χωρίς να προτείνουν τίποτα δεν είναι στην ιδεολογία μας. Εμείς κατεβαίνουμε με συγκεκριμένες προτάσεις και θα κάνουμε ό,τι μπορούμε για να γίνουν πραγματικότητα.
Ν: Η σχέχη σας με την ΠΟΛ.ΑΝ. είναι ξεκάθαρη. Είσαστε η νεολαία της ΠΟΛ.ΑΝ.
Ζ: Οι ΝΕ.Ο. είναι η φοιτητική παράταξη της νεολαίας της Άνοιξης, η οποία νεολαία της Άνοιξης είναι η νεολαία της ΠΟΛ.ΑΝ. Αυτή είναι η σχέση μας. Αν τώρα υπονοείς κάποια πράγματα που συμβαίνουν σε κάποιες άλλες παρατάξεις, όπως γραμμές κλπ., σε μας αυτά δε συμβαίνουν. Η Άνοιξη στηρίζεται στους νέους της -αποτελείται κατά 80% από νέους ανθρώπους- και οι θέσεις της παράγονται από αυτούς. Σαν νεολαία της Άνοιξης έχουμε συνεχή παρέμβαση στη λειτουργία του κόμματός μας, εννοώ την αντιπροσώπευσή του στη Βουλή και σε άλλους χώρους. Δυστυχώς στα άλλα κόμματα οι απόψεις των νέων φυλακίζονται κάτω από τα στενά μυαλά κάποιων γέρων ανθρώπων στη σκέψη με αποτέλεσμα οι αξιόλογες προσπάθειες να μην πραγματοποιούνται.
Ν: Υπάρχουν οικονομικοί πόροι για τους ΝΕ.Ο. του Πολυτεχνείου;
Ζ: Γενικά οι ΝΕ.Ο. για να βγάλουν τα λειτουργικά τους έξοδα, έχουν κάποια συγκεκριμένη χρηματοδότηση από το κόμμα, όπως συμβαίνει και σε όλες τις άλλες παρατάξεις. Δεν έχουμε τίποτα να κρύψουμε και μάλιστα πέρυσι ήμασταν οι μοναδικοί που δώσαμε στον τύπο τον οικονομικό απολογισμό μας μετά τις εκλογές.
Ν: Αν και είσαστε νεοφώτιστη παράταξη στις σχολές, πιστεύετε ότι έχετε κάποιο μερίδιο ευθύνης για την αποχή και την αδιαφορία των φοιτητών στις εκλογές και στις γενικές συνελεύσεις;
Ζ: Όλοι έχουμε μερίδιο ευθύνης -άλλοι μεγαλύτερο και άλλοι μικρότερο- για ό,τι συμβαίνει μέσα στη σχολή μας. Εμείς πιστεύουμε ότι τη δυνατότητα παρέμβασης στα όργανα, και στη σχολή και στο Πολυτεχνείο, την αξιοποιήσαμε όσο καλύτερα μπορούσαμε. Αρνητικές ευθύνες δεν πιστεύω ότι θα μπορούσε κάποιος να μας καταλογίσει. Έχουμε την ευθύνη με την έννοια που της δίναν οι αρχαίοι, δηλαδή νιώθουμε υπεύθυνοι για ό,τι συμβαίνει στη σχολή. Κάποιοι που βρίσκονται στο συνδικαλιστικό χώρο του Πολυτεχνείου εδώ και πάρα πολλά χρόνια έχουν μεγαλύτερο μερίδιο ευθύνης.
Ν: Είχα διαβάσει στα φυλλάδιά σας κάποια πρόταση για το ψηφοδέλτιο...
Ζ: Η πρόταση αφορά στο σύνολό του τον φοιτητικό συνδικαλισμό. Προτείνουμε από εδώ και πέρα να υπάρχει κοινό υπερκομματικό ψηφοδέλτιο. Ο φοιτητής δηλαδή να ψηφίζει πρόσωπα. Αυτά τα πρόσωπα μπορούν να ανήκουν σε κάποια παράταξη, ανάλογα με την πολιτική τους τοποθέτηση, είναι δικό τους δικαίωμα. Αλλά αυτό δε σημαίνει ότι κάθε παράταξη θα πρέπει να κατεβάζει ξεχωριστό ψηφοδέλτιο. Διότι υπάρχουν αξιόλογα παιδιά σε όλες τις παρατάξεις, παιδιά που θέλουν να δουλέψουν, αλλά πολλές φορές παρασύρονται από τα μικροπολιτικά συμφέροντα που έχει η παράταξή τους. Γενικότερα μέσα από το ενιαίο ψηφοδέλτιο θα έρθει και η αναβάθμιση της ΕΦΕΕ. Επειδή αυτά τα πρόσωπα θα έχουν εκλεγεί σαν πρόσωπα και όχι σαν παρατάξεις, θα έχουν προσωπική ευθύνη απέναντι στους ψηφοφόρους τους και θα μπορέσουν να λειτουργήσουν πιο ομαλά τα πράγματα.
Ν: Μιας και μίλησες για την ΕΦΕΕ, γιατί πιστεύεις ότι η ΕΦΕΕ δεν έχει κατορθώσει να βγάλει μέχρι τώρα συγκεντρωτικά αποτελέσματα;
Ζ: Γιατί η ΕΦΕΕ απλά δεν λειτουργεί. Διότι τουλάχιστον τα τελευταία 4-5 χρόνια δεν έχει κάνει ούτε μία συνεδρίαση. Διότι κάποιοι κύριοι από τις παλιές παρατάξεις την εμποδίζουν να λειτουργήσει. Aπλά δεν τους συμφέρει να λειτουργήσει ένα όργανο παμφοιτητικό.
Ν: Γιατί, νομίζεις;
Ζ: Γιατί τότε θα φανεί η αποτυχία τους. Από τη στιγμή που θα αρχίσουν να λειτουργούν τα όργανα, θα πρέπει να παράγουν και έργο. Από τη στιγμή που οι άνθρωποι που συμμετέχουν σε αυτά τα όργανα δεν παράγουν έργο, τότε έρχεται και το τέλος τους, πολιτικά τουλάχιστον. Άρα, είναι βολεμένοι έτσι και διαιωνίζουν αυτήν την κατάσταση, ώστε να έχουν όποια μικροκομματικά οφέλη θέλουν. Εμείς φέτος με την εκπροσώπησή μας στο πανσπουδαστικό συνέδριο το Μάιο θα πιέσουμε την κατάσταση, ώστε επιτέλους να λειτουργήσει η ΕΦΕΕ. Και το να βγάλει συγκεντρωτικά αποτελέσματα είναι μόνο ένα απλό εκλογογραφικό θέμα. Υπάρχουν πάρα πολλά άλλα πράγματα που μπορεί να κάνει η ΕΦΕΕ.
Ν: Για παράδειγμα;
Ζ: Για παράδειγμα, μπορεί να καταγράψει τις τάσεις που υπάρχουν στα πανεπιστήμια. Δηλαδή οι εκπρόσωποί μας στην ΕΦΕΕ θα είναι αυτοί που θα μεταφέρουν το μήνυμα των απλών φοιτητών προς τα ψηλά και θα το αποκωδικοποιούν. Με αυτόν τον τρόπο θα αποτελούν ένα βαρόμετρο του φοιτητικού κινήματος σήμερα. ΕΦΕΕ νεκρή σημαίνει φοιτητικό κίνημα νεκρό. Από τη στιγμή που η ΕΦΕΕ θα ξαναγυρίσει στην παλιά ΕΦΕΕ που δυστυχώς μόνο οι γονείς μας ξέραν σαν φοιτητές, τότε πιστεύω ότι το φοιτητικό κίνημα θα ξαναζωντανέψει.
Τη συνέντευξη πήραν και επιμελήθηκαν οι